invalidní vozíky - homenové elektrické vozíkyvideo galerie elektrických skútrúico facebookinvalidní vozíky

Detailní recenze - elektrická terénní tříkolka pro invalidy - Trophy Booster 5

URČENÍ

celkový Trophy Booster 5Již na první pohled je patrné, že tento vozík zvládne více, než bychom mohli očekávat. Určen je pro pohodlné cestování i mimo zpevněné plochy. Bez problému jsme jezdili po loukách, po štěrkové cestě i po lesních cestách. Mezí lidmi vládne mýtus, že tříkolka má horší stabilitu nelži čtyřkolka. Je to nesmysl. Rovinu tvoří vždy tři body. Máme-li čtvrtý - stejně jako čtyřkolka - všechyn tyto čtyři body by musely být v perfektní rovině, abychom necítili nepohodlí. Za normálního provozu vozík nepřevrátíte.

Celkově vozík působí sportovně teréním dojmem. Je určen pro kompletní průřez zákazníků.

Zvládnou jej babičky, stejně jako malé děti, ať již zdravé nebo nemocné. Tento vozík mohou bez problémů využívat i „amputáři“.

POPIS

Dominantou jsou zadní kola o rozměrech 16" x 2,125". Nad zmiňovanými zadními koly je vínový plastový kryt, pod kterým je napříč uložen elektromotor LEROY (Francie). Přes ozubené kolo je řetězem poháněna zadní náprava, která je vybavena diferenciálem.

Těsně před plastovým krytem jsou dominantní dva černé akuboxy. Ty zrovna nepůsobí nadčasovým dojmem, jiné typy, např. INVICTUS, BOGI I apod., mají tyto akuboxy zakomponované pod zadním krytem, který je protažen až pod sedačku.To nám trochu kazí dojem z tohoto vozíku.
Mezi akuboxy a plastovým zadním krytem je uprostřed umístěno sedadlo. Těsně za sedadlem je zadní centrální tlumič. Celá zadní část, tzn. motor, poloosy, diferenciál je odpružena tímto tlumičem. Za pravým akuboxem je nenápadně schován mozek celého vozíku, regulátor CURTIS, který určuje jízdní vlastnosti vozíku - akcelerace, rychlost, brždění apod. Tyto údaje lze přes spec. počítač měnit. (pozn. od výroby jsou vozíky nastaveny na cca 80% rychlosti, tzn. že vozík má rezervu 20%).

Sedadlo se dá nastavovat ve všech směrech. K seřízení v podélné ose vozíku ( blíže nebo dále od řídítek) je potřeba imbusovým klíčem povolit dvojici šroubů, výrobce nabízí cca 10 cm pro podélné seřízení. Pro seřízení výšky sedadla je potřeba klíč č. 13. Nejnižší poloha sedadla je asi 50 cm. To může být nevhodné pro těžší osoby, neboť díky měkkému pérování sedačka při zapružení narazí rámem do zadního krytu a po nějaké době by plast mohl být poškozen. Sedačku proto stačí zvednout o cca 5 cm, aby nedocházelo k poškození plastu.
Prošívaní sedačka - výrobce Anglie - , sedačka má výborné boční vedení - zejména opěrák. K pocitu ještě většího bezpečí přispívají područe - opěrky pro ruce, u kterých se dá regulovat úhel vůči sedáku. Regulování područí je velmi praktické - přímo na prsty se nahmatá na spodní straně područí otáčivé kolečko pro nastavení úhlu. Výška područí se regulovat nedá, jsou pevně přišroubované na opěráku.
Na zadní část sedačky se dá připoutat drátěný koš o objemu cca 18 l a též se dá přidělat i držák na berle. Držák na berle se dá přidělat i na zadní stranu vozíku.

Sedačka se dá otáčet o 360°s aretací po 90°. Vyjmutí sedačky např. pro převoz, je velmi jednoduché, stačí odaretovat sedačku a vytáhnout.

Řízení, ovládání

Řešení ovládání je úplně jiné oproti ostatním běžným modelům. Pro nastavování veškerých funkcí (hlavní vypínač, světla, blinkry, couvání, klakson, zapnutí všech blinkrů) slouží velký ovládací panel mezí řídítkami. Na tomto panelu je též 10-ti místní LED panel informující o stavu energie v obou bateriích. Tento panel je uzpůsoben pro ovládání levou nebo pravou rukou, kdy stiskem např. palcem dostanete na veškeré tlačítka. Tlačítka jsou nízkozdvihová, vyžadují naprosto minimální tlak pro zmáčknutí. Úspěšné zapnutí nebo vypnutí tlačítka je signalizováno rozsvícením nebo zhasnutím kontrolky na daném tlačítku. Po stranách ovládacího panelu jsou řídítka, další zvláštnost tohoto vozíku, jsou totiž orientovány v podélné ose s vozíkem.

Na obou stranách jsou plynové dynamické páčky, tzn. jak rychle mačkáte, tak rychle jedete - podobně jako v autě s plynovým pedálem. Vozík brzdí sám, stačí pustit páčku.

Regulování rychlosti se dá provádět několika způsoby:
- plynulým mačkáním plynové páčky -tzn. i když máte všude nastavenou max. rychlost, tak při min. stisknutí vozík pojede pomalu
- nastavením rychlosti na ovládacím panelu pomocí velkého otáčivého kolečka
- stisknutím tlačítka s obrázkem želvy - ekonomický provoz

U celého tubusu s řídítky a ovládacím panelem se dá regulovat úhel vůči sedadlu v poměrně velkém rozsahu. Při vyjmuté sedačce se dá tubus sklopit až nad akuboxy, rázem má vozík na výšku cca 40 cm a není problém jej dát i do malého vozu.

Tubus vychází z velkého předního plastu, vpředu je osazen světlem a blinkry. Jako praktický se jeví malý nákupní koš vpředu, vzadu je velký nasazen na sedačce, jak již bylo zmíněno. Přední kolo s rozměry 12,5 palce je osazeno na vidlicích, které jsou též bezvadně odpruženy. Navíc je kolo osazeno bubnovou brzdou, kterou v běžném provozu prakticky není třeba, neboť vozík je vybaven elektromagnetickou brzdou.

Pro nohy je zde podlaha, která je pokryta gumou. Problém by neměla mít ani silnější osoba, nehledě na to, že výrobce uvádí max. doporučenou hmotnost 130 kg. Prostor kolem předního kola na nohy není, jako tomu je např. u Luny. Přední kolo je pod blatníkem, do kterého je zakončena podlaha.

Jízda, jízdní vlastnosti

Pojďme se konečně podívat do detailu na to nejdůležitější.

Před jízdou je vždy zkontrolovat, zda není vypnutý motor - mód neutral, jako to mají všechny vozíky. (MOD neutral slouží pro manipulaci s vozíkem) Tento mód je signalizován blikáním hlavního vypínače).

Samotné zapnutí vozíku je rozdělené do dvou kroků, nejdříve je třeba vložit spínací klíček na pravé straně do otvoru, po vložení se rozsvítí pouze signalizace stavu energie. Stisknutím hlavního vypínače na panelu, což je signalizováno rozsvícením kontrolky u tohoto vypínače a rozsvícením kontrolky u tlačítka se želvou (ekonomický provoz).

Jako praktická se nám jevila ochranná funkce, kdy při zmáčknutém plynu (což se může stát např. při přesedání z mech. vozíčku) a současném zapnutí vozíčku se rozbliká kontrolka u hlavního panelu a vozík nejede.

Ještě před samotnou jízdou jsme vyzkoušeli nejcitlivější místo vozíku co se týká stability a tím je prostor pro nohy těsně za předním kolem na levé nebo pravé straně. I po nastoupení cel0 postavy na toto místo (cca 90kg ) se vozík k té daně straně naváhnul téměř nepatrně. Je to díky kostře vozíku, která je velmi prakticky vyřešena, neboť podélné nosníky vedou těsně pod bočními plasty, což v praxi znamená, že i když by jste s vozíkem někde bouchly, hlavně při špatném vypočítání zatáčky, tak plast nepraskne, neboť se opře o zmiňovaný rám. Težiště vozíku je mezi zadními koly, což je neméně důležitý faktor.

Po zapnutí se automaticky zapne ekonomický mód - kontrolka u modrého tlačítka se želvou - se můžeme konečně vydat na cestu.

Samotné nasednutí dává tušit,že se jedná o lepší skůtr.
Vozík se s Vámi zhoupne, což je důsledkem vynikajícího odpružení přední i zadní části vozíku.

Jak jsme psali, ovládání je dynamické, i po plném stisknutí plynové páčky se vozík rozjede plynule, což je dáno nastavením regulátoru. Komu by se reakce zdáli pomalé, není problém tyto hodnoty v regulátoru přenastavit. Brždění je též velmi jednoduché, jak rychle pouštíte plynovou páčku, tak rychle brzdíte. Lidé, kteří ještě neznají tyto skůtry právě děsí ovládání těchto vozíků, které je opravdu jednoduché a spočívá právě v mačkání a pouštění plynové páčky.

Díky třem kolům, má vozík téměř 180°rejd - zatáčení. Vozík tak bez problémů otočíte na 1,5 m. Zatáčení je plynulé, na řídící tyč je kloub, díky kterému je umožněno zmiňované regulování úhlu celých řídítek. Existují i úpravy řídítek pro extra jemné zatáčení, které spočívá v přidělání dalších, již klasických řídítek na madla.

Na ekonomický režim vozík jede cca 8 km /h při vypnutí tohoto režimu se vozík rozjede až na 15km/h. I při těchto vyšších rychlostech se dá vozík bez problémů ovládat.

Ve vozíku je cítit pocit bezpečí, je to dáno měkkým odpružením, při přejezdu nerovností přední vidlice pracovala tak jak má a na řídítkách tyto nerovnosti nebyly znát. Takto odpružené vidlice jsem ocenili nejvíce při přejezdu přes "tzv. kočičí dlažbu". Zadní tlumení je potom závislé na hmotnosti uživatele. S větší hmotností je pérování měkčí a naopak. Obecně zadní pérování fungovalo výtečně, ocenili jsme přejezdy na polních cestách, nájezdy sjezdy s obrubníků apod.

Konstrukce vozíku je vynikající pro uživatele, jež nechtějí být odkázáni pouze na jízdu po městě, resp. asfaltových či jinak zpěvněných cestách. S tímto vozíkem se můžete vydat po polní cestě, můžete zajet k řece na ryby či do jinak, pro postižené, hůře přístupných terénů. Motor o výkonu 550 W bez problémů zvládal i větší stoupání, kdy při tomto stoupání se dokonce rozblikala kontrolka nebezpečného stoupání na palubní desce. Výrobcem udávané bezpečné stoupání 20% je pravdivé, větší stoupání vozík zvládne též, při velkém stoupání se nám vozík prostě zastavil a vystřelila tepelná pojistka, která je umístěna na pravém akuboxu. Po 30 sekundách pojistka vychladnula, po zatlačení jsme pokračovali dále a max. stoupání jsme již nezkoušeli.

Co nám po celou dobu vadilo byla zadní opěrná kolečka, která jsou dle našeho názoru příliš těsně nad povrchem. V praxi to znamenalo neustálé škrtání těchto koleček při jízdě po nerovnostech. Při couvání na nerovnostech se tato kolečka jevila jako velmi nepraktická, neboť tato kolečka narazí na překážku, zvednou zadní kola a tato nezatížené kolo díky diferenciálu pak již jenom prokluzuje.

Řešení je velmi jednoduché, tato kolečka stačí oddělat. V praktickém využití jsme nenašli žádný opodstatněný důvod proč tam jsou. Snad z výroby je to povinnost či něco obdobného.


Závěr:

Tyto vozíky jsou vynikající pro potřebu aktivní dopravy, zejména na vesnici a v horších podmínkách. Výrobcem udávaná doporučená zátěz 128 kg je bezproblémová, vozík zvlládne i větší zátěž, tam je třeba potom počítat s větším opotřebením uhlíků v elektromotru.

Ocenili jsme zejména odpružení podvozku, které je měkké a tím i pohodlné.

Zpracování je rozhodně na nadprůměrné úrovni, proto tento vozík doporučujeme těm, kteří chtějí orpavdu spolehlivý „vůz“. Je vhodný i pro dočasné využití, např. po operaci nohou apod.

Společně s vysokokapacitními bateriemi 80Ah, kdy bez problémů ujedete 50 km na ekonomický režim, je tento vozík předurčen pro ty, kteří se hodlají aktivně zapojit do života a kteří chtějí být v každodenním kontaktu s okolím.

Technická data Booster Trophy 5:

-

Zadní centrální tlumič


ovládací panel Trophy Booster 4

zadní pohled Trophy Booster 5
zadní pohled

celkový Trophy Booster 5

celkový Trophy Booster 5

nosnost 150 kg, doporučená 125 kg
- zadní velká kola 16 x 12.5
- pohotovostní brzda
- velmi jednoduché intuitivní ovládání pomocí nízkozdvihových tlačítek
- mód želva pro náhlé zpomalení jízdy
- blinkry
- ukazatel stavu akumulátorů na LED diodách - červená - oranžová - žlutá
- houkačka
- osvětlení pro večerní provoz
- signalizace nebezpečného stoupání při 12° na centrálním panelu
- 100% stability při 15°ve všech směrech
- velmi rychlý -15km/h
- dojezd za ideálních podmínek cca 40 km
- regulovatelná řídítka ve dvou rovinách
- mód NEUTRAL pro manipulaci s vozíkem
- váha s bateriemi 50 Ah - 123kg
- váha bez baterií - 81 k g
- vpředu nákupní koš
- tlumiče na předním kole a masivní centrální tlumič na zadních kolech

SEDAČKA s područemi

- hloubka sedu 431 mm
- šířka sedu - 521 mm
- měnitelný úhel opěráku
- regulovatelné područe
- sedadlo otočné o 360 s aretací po 90°

Rozměry:

délka - 1450mm
šířka - 640mm

Technická specifikace:

motor:
- Leroy Somer MB T 1141 M
- provozní napětí 24V
- výkon - 0,55 kW
- kroutící moment 1,3 Nm
- kapacita baterií - 2x 12V 50 - 60 Ah dle typu paralerně zapojených
- max. dojezd - 40km (50Ah)
- rychlost - plynule regulovatelná až do 15km/h s nastavením max. rychlosti
- ovládání rychlosti na levé nebo pravé straně plynulým mačkáním páčky
- přední pneu - 12,5"x2,25"
- zadní pneu 16"x2,125"
- provozní tlak pneumatik 300 Kpa (3bary)

optimalizace PageRank.cz |copyright (C) 2007 - 2017 BOGO GROUP | powered by ABi |